Chat

Kisah - Kisah Nabi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunat Membunuh Cicak



Nabi Muhammad Rasulullah Saw bersabda: “Barangsiapa yang membunuh cicak, maka pada awal pukulannya baginya ini dan itu satu kebaikan. Barangsiapa yang membunuhnya dalam pukulan kedua, maka baginya ini dan itu satu kebaikan yang berbeza dengan yang pertama. Jika dia membunuhnya pada pukulan ketiga, maka baginya ini dan itu kebaikan yang berbeza dengan yang kedua!”. (sahih Muslim, Sunan Abu Dawud dan Jami’at Tirmidzi dari Abu Hurairah).

Rasulullah Saw bersabda: “Barangsiapa yang membunuh cicak pada satu kali pukulan, maka baginya seratus kebaikan. Dan jika pada pukulan kedua, maka baginya (kebaikan) berbeza dengan itu (yang pertama). Dan jika pada pukulan ketiga, maka baginya (kebaikan) berbeza dengan itu (yang kedua)!”. (sahih Muslim).

Di dalam “Al-Mu’jam Al-Ausath” milik Imam Thabrani dari hadis ‘Aisyah Ra berkata: “Aku mendengar bahawa Rasulullah Saw bersabda: “Barangsiapa yang membunuh cicak, maka Allah akan menghapuskan tujuh kesalahan atasnya.” (hadis Riwayat Thabrani didalam Al-Mu’jam Al-Ausath).

Dari Saibah Maulah Al-Fakih bin Al-Mughiroh bahawasanya dirinya menemui ‘Aisyah Ra dan melihat di rumahnya terdapat sebuah tombak yang tergeletak. Dia pun bertanya kepada ‘Aisyah Ra: “Wahai Ummul Mu’minin (Ibunda kaum Mukminin), apa yang engkau lakukan dengan tombak ini?”. ‘Aisyah Ra menjawab: “Kami baru saja membunuh cicak-cicak. Sesungguhnya Nabi Saw pernah memberitahu kami bahawa tatkala Ibrahim As dilemparkan ke dalam api tak satu pun binatang di bumi saat itu kecuali dia akan memadamkannya kecuali cicak yang meniup-niupkan apinya. Maka Rasulullah Saw memerintahkan untuk membunuhnya!”. (hadis Riwayat Ibnu Majah di dalam Sunan Ibnu Majah. Menurut Kitab Az-Zawaid menyebutkan bahawa hadis ‘Aisyah ini sahih dan orang-orangnya bisa dipercaya).


CICAK!
Kenapa cicak harus dibunuh?…

1] kerana dahulu kala ketika Nabi Ibrahim As dilemparkan ke dalam api, sesungguhnya semua haiwan-haiwan di muka bumi ini berusaha membantu Nabi Ibrahim As dengan cara memadamkan api tersebut. Namun cicak malah sebaliknya, dia malah meniup-niupkan apinya agar apinya semakin membakar tubuh Nabi Ibrahim As. Maka Rasulullah Saw memerintahkan kepada kita (selaku ummatnya) untuk selalu membunuh cicak!

2] Ada seekor cicak di dalam Gua Tsur yang sedang berbunyi kuat dan nyaring serta bergema. Mendengar suara cicak yang begitu kuat, para kaum kafir Quraisy yang sedang memburu Rasulullah Saw menjadi sangat yakin bahawa Rasulullah Saw bersembunyi di dalam Gua Tsur tersebut. Namun, untungnya ketika kaum musyrikin melihat pintu gua tertutup dengan sarang labah-labah, mereka tidak percaya. Kalau orang masuk ke gua itu, tentu sarang labah-labahnya rosak. Maka terlepaslah Nabi Muhammad Saw dan sahabatnya. Maka dari itu, cicak disunatkan untuk selalu dibunnuh!

3] Di dalam suatu keterangan mengenai hadis sahih, Nabi Muhammad Rasulullah Saw pernah melaksanakan solat. Ketika dia sedang solat, tiba-tiba dia dikencingi serta diberaki oleh cicak yang berada di atas nya, sedangkan tahi cicak dan air kencing cicak itu sangat bau dan najis. Oleh kerananya, Nabi Muhammad Rasulullah Saw menamai cicak dengan nama Fuwaisiq (Si penjahat kecil).

Nah itulah indahnya Islam, walaupun cicak disunatkan untuk dibunuh oleh setiap kaum Muslim, tetapi tetap saja, ummat Islam diharamkan untuk berlaku zalim dan kejam terhadap semua makhluk termasuk cicak!

Sekali pukulan yang dapat mematikan bagi sang cicak, maka pahalanya sangat besar daripada pukulan berikutnya yang selalu mengurangi pahala dari membunuh cicak.

Apalagi pada pukulan keempat dan sebagainya, maka pahala kita menjadi kosong, malah yang ada mungkin kita menjadi dosa kerana telah menganiaya cicak.

Dan lebih banyak lagi mengenai cicak dalam Islam (Rahmatan lil ‘alamin) yang menceritakan bahawa cicak itu bukan binatang yang sopan, dan cicak juga sering memakan makanan-makanan kita sendiri yang pada akhirnya kita akan merasa jijik dengan makanan kita sendiri.

Jadi kalau anda melihat cicak, bunuh saja ia!!!

Cara yang betul untuk membunuh cicak adalah dengan menggenggam tubuhnya, kemudian kepalanya diletakkan di antara jari telunjuk dan ibu jari, kemudian tekan kepalanya dengan keras!

Kalau saya sendiri masih geli untuk membunuh cicak dengan cara demikian. Membunuh cicak dengan cara dipukul pun tidak mengapa. Ingat, jangan menyiksanya!

Bagi yang tidak ingin mengamalkannya, silakan, tapi sebagai seorang muslim kita harus percaya bahawa cicak adalah binatang yang disunatkan untuk selalu dibunuh, kerana sumbernya secara lansung dari hadis Rasulullah Saw yang sahih!

Wallahu’alam Bissowab!




Share your views...

25 Respones to "Sunat Membunuh Cicak"

Asal jeplak mengatakan...

Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.
Asal jeplak mengatakan...

Allhamdulillah. Banyak Sobat sobat Muda yang mulai berpikiran Lurus Habluminallah ke Allah.swt.(Harus mandiri..tidaklah harus jadi Ulama.Kyai.Ustad.saja. yang jadi jembatan dalam Habluminallah..karena seringkali akan membuat selalu bergatung pada Kyai,Ustad bahkan yang merangkap jabatan parabnormal.(bayangkan masih banyak yang tak tahu..apa yg ia bacakan itu..tak tahu maknanya.Alfateha saja sering dibaca tak tahu artinya.. wajar saja yang lurus terang dalam(hablumminallah) jadi belok,bengkok. Apakah hanya cukup rukun islam saja.tanpa didasari dengan rukun iman.
Contoh; sering baca surat Yasin..(jangan menyekutan Allah. Jangan menyembah syaitan..dan lain lain...kok sebaliknya.. pada takut dan nurut sama syaitan.. " permisi..numpang lewat. Dll.) Misalnya yg kesurupan...minta rokok..ayam hitam dll. Apakah itu benar?.walaupun rukun islamnya (terlihat sempurna.)luar saja.. Sobat. Coba sobat.. yang menulisnya.. saya tak pandai menulis..Namun sudah coba membuktikan..Syaitan tak berkuasa..coba pikir pakai akal.. ke syaitan yang bergentayangan saja takut.(ada yg ghaib) menandakan Ada Juga Malaikhat dan Allah.swt.(Rukun Iman) Allah.swt Turunkan Kalam Allah.swt. lewat Malaikhat. Terus yg dilakukan dan diyakini..diserongkan..Sesuaikah?.Apakah.? Sekarang banyak terang terangan..Iklan Jasa yang Ghaib.(bertolak belakang/merusak Kalam Allah.swt) Mana Ulama?.Mana yang Teriak Surga Surga?. Diam saja bukan? Jangan jangan bukan Umat Nabi.Muhammad.saw.


12/10/15 11:53
chintamu cumashatu mengatakan...

Terimakasih, sukses terus ya! saya banyak dpt pelajaran dan masukan dari membaca postingan ini, mampir ke blog RPP aku, thanks


9/12/15 08:48
Lailatul Fitriyah mengatakan...

Artikel yang bagus.
Jangan lupa kunjungi www.refiza.com
Ada banyak souvenir cantik untuk pengajian, haji, pernikahan.


16/12/15 11:07
Tari Pujowati mengatakan...

Begitu ya Kisah Nabi Muhammad soal cecak...makasih min


23/12/15 08:29
redi alzein mengatakan...

Gk bisa tidur karna cicak bersuara dan mendekati tempat tidur akhirnya setelah beberapa malam mengganggu gw bunuh tuh cicak..dapet 3 cicak ternyata


21/2/16 06:01
redi alzein mengatakan...

Ternyata gara2 gelas bekas kopi cicak berdatangan


21/2/16 06:06
redi alzein mengatakan...

Ternyata gara2 gelas bekas kopi cicak berdatangan


21/2/16 06:06
redi alzein mengatakan...

Gk bisa tidur karna cicak bersuara dan mendekati tempat tidur akhirnya setelah beberapa malam mengganggu gw bunuh tuh cicak..dapet 3 cicak ternyata


21/2/16 06:06
Assalam mengatakan...

kill terus cicak cicak nya sampe banyak bnyak..
biar dihapuskan 7 kesalahan kalian sama Allah..
ingat jngn menyiksa ,, tpi langsung kill dngn 1 x pukulan,,
ayo berburuh cicak !!!!!


24/2/16 01:46
Assalam mengatakan...

kill terus cicak cicak nya sampe banyak bnyak..
biar dihapuskan 7 kesalahan kalian sama Allah..
ingat jngn menyiksa ,, tpi langsung kill dngn 1 x pukulan,,
ayo berburuh cicak !!!!!


24/2/16 01:47
Ria Hijriani mengatakan...

Assalamu'alaikum. ijin share min. semoga bermanfaat


11/3/16 07:42
koetrik furniture mengatakan...

cicak khan predator alami nyamuk dan kecoak, kalau dibunuhin terus populasinya berkurang atau punah apa tidak menggangu rantai makanan dan ekosistem ya?


21/3/16 13:55
محمد المصطفي شحول فوز mengatakan...

Iya betul juga


1/4/16 18:56
ummu faqih fatih mengatakan...

Rasul dan Allah jelas lebih tahu. Kalo bakal merusak ekosistem jelas g blh dibunuh. Tapi kalo dah rasul yg memerintahkan dibunuh berarti lbh byk ga baiknya kalo cicak dibiarkan hidup. Kan Allah yg lebih tau. Sami'na wa atho'na


17/6/16 07:22
ummu faqih fatih mengatakan...

Rasul dan Allah jelas lebih tahu. Kalo bakal merusak ekosistem jelas g blh dibunuh. Tapi kalo dah rasul yg memerintahkan dibunuh berarti lbh byk ga baiknya kalo cicak dibiarkan hidup. Kan Allah yg lebih tau. Sami'na wa atho'na


17/6/16 08:04
Hypno mengatakan...

terlalu..!Namun cicak malah sebaliknya, dia malah meniup-niupkan apinya agar apinya semakin membakar tubuh Nabi Ibrahim As. Maka Rasulullah Saw memerintahkan kepada kita (selaku ummatnya) untuk selalu membunuh cicak!<-- sy yakin dulunya cicak itu sebesar Komodo atau minimal ky buaya.. Logisnya aja..MASA IYA CICAK BISA NIUP api sehingga jadi besar apinya??? itu cicak apa gajah?? hhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahahahhaha.LOL LOL LOL


19/6/16 12:14
LIMA JAYA Grosir dan Eceran mengatakan...

Emang betul. Allah Maha Mengetahui krn Dia yang mencipta.
Tp yg meragukan ialah manusia yg sok lbh tahu.
Intinya AlQuran pedoman pertama. Kedua hadits nabi yg msh murni.
Kita kelahiran skrg jg krg tahu byk hadits mana aj yg msh asli dr nabi Muhammad. Bs aj ada yg jahil mau ngebuat islam makin salah arah. Jd hadits yg g jelas dan g bgtu penting amalannya digembor-gemborkan. Sementara yg jauh lebih bermanfaat utk khalayak ramai justru sangat tidak diamalkan.
Pd dasarnya manusia ini dalam kerugian. Makanya manusia mencari-cari amalan yg mengenakan dirinya saja. Antara lain spt polygami tuh.....amalan sunnah paling favorit. Memang benar manusia dlm kerugian.


21/7/16 09:58
Unknown mengatakan...

Ini bukan masalah ukuran, tapi masalah perbuatannya. Sementara hewan lain (mungkin termasuk semut yg lebih kecil) berusaha memadamkan api, cicak malah sebaliknya, semoga paham yaa.


24/7/16 07:09
Unknown mengatakan...

saya selalu jugak bunuh cicak kerana dia kerap berak di atas katil saya


28/9/16 17:20
nassershah mengatakan...

Benar.. mungkin sebesar gajah.. Lol..! Gua juga ingat ada sunah pembohong yg mengatakan nabi Musa mengejar dan memukul batu yg berlari membawa pakaian nya.. Lol... Juga nabi Musa melempang malaikat Maut yg cuba mengambil nyawanya hinggakan terkeluar kedua2 bijik matanya, lalu mengadukan perihal itu kpd AllahTaala.. lol.. hahahhahahahhah.. Bertapa bodohnya dan kurangnya ilmu manusia zaman ini hinggakan nggak tahu mana yg batil dan mana yg benar.. Lol..!
Sedangkan solat sunat mereka berimam(tarawih) inikan pula soal cicak.. kih3 kah3.. mana ada solat sunat perlukan imam..? Aku tak perlu pendapat sheikh2 4mazhab tu pun.. kerana itu hanya pendapat manusia.. apalagi bila syafie sendiri bilang dlm kitabnya:
Pendapat ku hanya utk ku saja mengimani nya.. aku berlepas tangan bagi sesiapa yg mengikuti dan mengatasi nama kan pada ku di hadapan AllahTaala kelak.. kih3 kah3.. ramai sungguh bangsa Ajam yg bodoh, sesat dan menyesatkan.. hehehe hahaha..!


29/10/17 01:37
nassershah mengatakan...

ye benar.. tapi yg menjaga ekosistem tu pun kamu org makan..? Itu ikan leleh.. hahaha..! kebanyakan ikan yg tidak bersisik kerjanya ialah membersihkan ekosistem.. seperti yg ada didlm akuarium kamu..! lol..!
Rasulullah saw nggak makan sih ikan yg ngga punya sisik..!


29/10/17 01:41
nassershah mengatakan...

Hahaha.. belajar drp antek2 paman Google yg punya Yahood, sedangkan AlQuran, kitab2 dan kiai2 masih ada.. bodoh punya Ajam..!


29/10/17 01:47
nassershah mengatakan...

tidaklah harus jadi Ulama.Kyai.Ustad.saja. yang jadi jembatan dalam Habluminallah..karena seringkali akan membuat selalu bergatung pada Kyai,Ustad..,!

Inilah kata2 org yg Fasiq.. sedangkan Rasulullah saw sentiasa mengingatkan agar dampingi mereka 2 itu yg zuhud soleh dan berilmu..! Bodoh punya manusia..!


29/10/17 01:51
nassershah mengatakan...

hahaha.. masalah perbuatannya.. hehehe hahaha..! Belum sempat itu api marak membesar.. itu cicak udah hangus dikernakan bahangnya api tersebut.. ada otak bubuh dimana ya..! kih3


29/10/17 01:56

Posting Komentar

 

Pengikut

Stats

© 2010 Sejarah Rasul All Rights Reserved Thesis WordPress Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors.info